بلاگ

فواید میوه خشک برای کودکان چیست؟

فواید میوه خشک برای کودکان چیست؟

فواید میوه خشک برای کودکان
فواید میوه خشک برای کودکان چیست؟ آیا دادان میوه خشک به نوزاد اشکالی ندارد؟ با خشک استور همراه باشید. تغذیه، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و سلامت در کودکان است. کودک تا شش ماه اول زندگی فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند اما پس از آن به مرور زمان باید به او غذاهای کمکی نیز بدهیم.

شکی نیست که گنجاندن انواع میوه در برنامه غذایی تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و تندرستی دارد. به همین دلیل همان قدر که مصرف میوه برای بزرگسالان لازم و ضروریست در کودکان هم این مسئله حائز اهمیت است.

کودکان باید روزانه ۲ تا ۵ واحد میوه دریافت کنند؛ چون میوه جات بخشی از نیاز آن‌ها را به مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تامین می‌کند. خوشبختانه اغلب میوه‌ها خوش‌رنگ و خوشمزه و طعم شیرینی دارند و می‌تواند مورد توجه کودکان واقع گردد. اما نکته ‌اینجاست که مصرف این گروه غذایی در کودکان باید با احتیاط باشد تا برای کودکانی که سیستم گوارش حساسی دارند مشکلی ایجاد نکند.

میوه خشک چیست؟
میوه خشک شده میوه‌ای است که تقریبا تمام آب خود را از طریق خشک کردن از دست می‌دهد و در فرایند خشک شدن حجم میوه کاهش پیدا می‌کند. یکی از مزیت‌های خوبی که میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است؛ میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد.

میوه‌ی خشک سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین است؛ بنابراین به عنوان یک میان وعده می‌تواند درصد زیادی از مواد مغذی موردنیاز بدن فرد را تامین کند. اگر شما هم مثل من کنجکاو هستید که میوه خشک برای کودکان چه فوایدی دارد چند دقیقه با هم دیگِ همراه شویم تا با خواص این گروه غذایی آشنا شویم.

توصیه میشود مقاله جامع و کامل فواید میوه خشک برای سلامتی را مطالعه فرمایید.

آیا دادن میوه خشک به نوزادان باعث ایجاد مشکل در آن‌ها می‌شود؟
خیر! قرار دادن میوه‌های خشک در رژیم غذایی نوزادان کاملا بی‌خطر است. با این حال، یادمان باشد که می‌توانیم این میوه ها را زمانی به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنیم که او در بین 7 تا 9 ماهگی زندگی خود قرار دارد.

این دوره، بهترین زمان برای اضافه کردن میان وعده‌های سالم به برنامه روزانه کودکان است؛ اما برخی مسائل مهم در مورد میوه‌های خشک وجود دارد که همه مادران باید از آن‌ها آگاه باشند. در ادامه این مطلب به برخی از مهم‌ترین این موارد ارائه شده می‌پردازیم:
لازم است بدانیم که بسیاری از میوه‌های خشک بسته ‌بندی شده حاوی پوششی شیرین از شکر هستند؛ این ماده شیرین می‌تواند باعث کرم خوردگی دندان کودکان و در نهایت از بین رفتن آن‌ها شود.
از آنجایی که میوه‌های خشک سفت هستند کودک ما به راحتی نمی‌تواند آن‌ها را بخورد. در چنین شرایطی می‌توانیم آن‌ها را از شب قبل در آب بخیسانیم یا آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنیم تا منجر به خفگی آن‌ها نشود.
کودکان از زمانی که بتوانند غذاهای جامد بخورند می‌توانند از میوه خشک نیز استفاده کنند. توجه داشته باشیم که برخی از میوه‌های خشک آلرژی‌زا هستند و ممکن است باعث بروز حساسیت در فرزندانمان شوند؛ لذا نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.
فواید میوه خشک برای لاغری

خواص میوه خشک برای کودکان
میوه‌های خشک از انواع خشکبار هستند که منبع خوبی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، مواد معدنی و پروتئین‌ها می‌باشند. لذا مصرف آن‌ها تقریبا تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. مصرف میوه‌های خشک در کودکان باعث بهبود عملکرد مغز، تقویت بینایی، استحکام استخوان‌ها و دندان و بهبود عملکرد حافظه می‌شود. در ادامه این مقاله، مهم‌ترین مزایای قرار دادن میوه‌های خشک در رژیم غذایی کودکان بیان شده است که عبارت‌اند از:

سرشار از ویتامین‌ها
میوه‌های خشک و آجیل‌ها دارای ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B1،B9، ویتامین E، A و غیره هستند. همان‌طور که می‌دانید ویتامین‌ها برای سلامت و آمادگی جسمی لازم هستند. به همین دلیل بهتر است که در میان وعده‌های کودکان خود میوه‌های خشک و آجیل را بگنجانید؛ زیرا این امر باعث می‌شود که کودک ویتامین‌های ضروری برای رشد را دریافت کند. در عین حال ویتامین‌هایی مانند ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

جلوگیری از کم خونی
کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی قرار دارند. با افزودن میوه‌های خشک به رژیم کودک نوپای خود می‌توانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. میوه‌های خشک دارای مقادیر زیادی آهن هستند که برای بهبود سطح هموگلوبین در بدن همه‌ی کودکان مفید است.

تامین انرژی و رشد مناسب کودک
میوه‌های خشک و آجیل‌ها حاوی پروتئین، فیبر، آهن، روی و بسیاری از املاح معدنی ضروری دیگر هستند. املاح معدنی برای رشد سالم هر کودکی در تمام سنین مهم است. نکته‌ای که در مورد املاح معدنی وجود دارد این است که نه تنها رشد کودک ما را تضمین می‌کنند بلکه باعث افزایش انرژی وی نیز می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود بسته‌های میوه خشک را همیشه در خانه داشته باشیم. بهترین راه برای دادن میوه خشک به کودکمان این است که آن‌ها را در میکسر با شیر مخلوط کنیم تا یک میان وعده سالم برای تغذیه کودکان بسازیم.

قیمت میوه خشک

درمان یبوست
برای کودکانی که دچار یبوست هستند میوه خشک یکی از بهترین گزینه‌هاست. چرا که میوه‌های خشک مقدار زیادی فیبر دارند و می‌توانند در درمان یبوست مفید باشند. برای مثال آلو خشک یک راه حل خانگی برای درمان یبوست در کودکان و نوزادان محسوب می‌شود زیرا حاوی فیبر بوده و حرکت مواد غذایی در روده را تسهیل و عمل دفع را آسان می‌کند.

سرشار از پروبیوتیک
اکثر میوه‌های خشک و آجیل‌ها دارای پروبیوتیک و باکتری‌های مفید برای روده‌ها هستند. پروبیوتیک به مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند تا فرآیند هضم آن‌ها به درستی انجام شود.
میوه‌های خشک سیستم گوارشی سالم را تضمین می‌کنند؛ اگر سیستم گوارشی یک فرد در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد سلامت کل بدن نیز تا حد زیادی تامین خواهد شد.

میوه خشک بهتر است یا تازه؟

جلوگیری از آسیب DNA
کودک شما برای اینکه با سرعت مطلوبی رشد کند باید مواد غذایی متنوعی بخورد. با این حال در بعضی اوقات ممکن است بر اثر برخی عوامل باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

همه ما با مضرات رادیکال‌های آزاد آشنایی داریم ومی دانیم که می‌توانند باعث آسیب به DNA و حتی سرطان شوند؛ این مسئله به ویژه در مورد نوزادانی که زود به دنیا می‌آیند صادق است. میوه‌های خشک و آجیل‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و از آسیب دیدن DNA جلوگیری می‌کنند.

آیا مصرف میوه خشک برای کودکان چاق مضر است؟
کودک ما در سال اول سرعت رشد بالایی دارد و وزن کودک یک‌ساله تقریبا 3 برابر وزنش هنگام تولد است. از سال سوم به بعد سرعت رشد، کند اما مداوم می‌شود؛ به‌ طوری که سالانه بین 2 تا 3 کیلوگرم به وزن و بین 6 تا 8 سانتی‌متر به قد کودک اضافه خواهد شد. به همین دلیل میل به غذا اندکی کمتر می‌شود. اما مادران به اشتباه فکر می‌کنند دچار بی‌اشتهایی شده و با اصرار کودک را وادار به غذا خوردن می‌کنند.

این احتمال وجود دارد وقتی میوه خشک به کودک داده می‌شود بدنش میوه را به‌صورت بافت چربی ذخیره می‌کند. ۱۰۰ گرم از میوه‌های خشک درصد خیلی کمی چربی دارند؛ این در حالی است که یک عدد شیرینی خامه‌ای ۲۴ گرم چربی دارد.

علاوه بر این میوه‌های خشک منبع فوق‌العاده‌ای از مواد معدنی حیاتی برای رشد و نمو کودکان است؛ بنابراین توصیه می‌شود در مورد کودکان چاق به جای منع مصرف میوه، خوراکی‌هایی مانند تنقلات، شیرینی‌ها و شکلات از برنامه غذایی آن‌ها حذف شود.

نتیجه ‌گیری
میوه‌های خشک هم مانند میوه‌های تازه حاوی مواد مغذی هستند و انرژی لازم در طول روز را فراهم می‌کنند. از این رو می‌توان هر نوع میوه‌ای را در فصل خود خشک کرد و برای فصولی که در دسترس نمی‌باشد مورداستفاده قرار دهیم.
میوه‌های خشک طعم خوبی دارند و می‌توانند به عنوان میان وعده‌ی مناسب جایگزین تنقلات مضر مانند چیپس و پفک برای کودکان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *